Mias tankar

Frysta eller färska grönsaker?

juli 15, 2018

Frysta eller färska grönsaker? Vad är nyttigast? Är det ens någon skillnad?

I vissa fall är det bättre näringsmässigt att köpa frysta grönsaker. Visst är det bra? Då kan man alltid ha massor hemma i frysen. Det finns allt från färskfrysta kryddor, örter, till mango & avocado i frysdiskarna.

Med frysta grönsker, bär, örter mm har du alltid det du behöver hemma. Ett bra led att bli mat & miljösmart är att satsa på bra kvalitet till lägsta pris.

På Livsmedelsverkets hemsida finns en del läsvärd information ”Klicka här”

SpisaBra Friskvårdstjänst Online
SpisaBra ”veckans meny”  finns här.
Mia Ånemyr har öppnat ny hemsida. På den syns vilka tjänster & olika friskvårdsprodukter som ingår i Sileo.

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Måltidsplanering – varaktig hälsa

juli 8, 2018

Måltidsplanering – varaktig hälsa!
Samma mat till hela familjen? En förutsättning för alla brukar jag säga. Genom Buffétänket skapas möjligheter. Tillagar du Dag 1-4 en dag i veckan?. Eller dag för dag, det bestämmer alla själva. ( Printa ut inhandlingslistan, lägg till frukostar och vill du ha matlådor till jobbet? Då kan du lägga till en måltid ur receptbanken.

Mat & miljösmart, ett sätt att leva för varaktig hälsa. Är man intresserad av Lågkolhydratkost, utan tillsatt socker har du hamnat helt rätt.
Bara för att man har olika energibehov finns ingen anledning att ge barnen annan mat. Det regleras efter varje individs behov. Tränar du mycket behöver ditt energibehov vara högre än den person som vill gå ner i vikt.

Att ”orka” leva ett liv fullt ut kan alla, utgå ifrån dina behov. Alla bör äta 3 huvudmål, frukost, lunch & middag. 2 mindre måltider / dag och vissa kan behöva ett sent kvällsmål. Måltiderna i veckans – meny  innehåller mellan 450-550 kcal.

Matsedel för 3 veckor, inhandlingslistor, receptbank, matsvinns – inspiration & tips, ingår i medlemskapet. Det är en onlinetjänst, JUST nu ”Provapå” 3-månader för 149 kr ”Klicka här” ingår även i Wellnets friskvårdsprogram. Har du  friskvårdsbidrag i Wellnet betalar du smidigt genom wellnet friskvårdsportal.
Onlinetjänst för aktiva människor som önskar få mer av sitt liv.

Friskvårdstjänst Online
SpisaBra ”veckans meny”  finns här.
SpisaBra & Lycka till!
Mia Ånemyr har öppnat ny hemsida. På den syns vilka tjänster & olika friskvårdsprodukter som ingår i Sileo.
Läs gärna vår info om Spisabra, på nya hemida, under tjänster finns även Recept & Mat delen.

Taggar: , , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Lågkolhydratkost en livsstil för varaktig hälsa

juli 1, 2018

Under alla år jag arbetat med kost & livsstilsförändring har jag aldrig förstått att man ska spruta ut vad det är för kosthållning man arbetar med. Men vet ni att denna djungel som råder nu vill jag uppmana alla att bli intresserad av det som önskas av din Diet.
Söker du LCHQ, en lågkolhydratkost där fokus ligger på kvalitet har du hamnat rätt. Mitt fokus är riktiga råvaror som mättar bra per kcal, med hög näringstäthet. Inga energitäta produkter eller hel /halvfabrikat finns på SpisaBra inte heller i Mellannål på väg eller Adrians Kalasbok naturligt gott.
Här ligger fokus helt på Sluta Banta – Börja Leva! Skaffa en kosthållning som varje individ kan leva sitt dagliga liv med. Med fokus på kvalitet i livets alla delar. Tänker du ordet BANTA sätter du krokben på dig själv. För de flesta har en önskan om viktminskning. Den kommer när livet är i balans (Jobb, fritid, personligutveckling, ekonomi, påverkansgruppen, inre & yttre faktorer). 

LCHQ, passar plånboken utmärkt, barnfamiljen, regelbunden motionär, kosten ger bra med muskler i kombination med träning. Du tänker på miljön och önskar förebygga sjukdom. Med önskan om HÄLSA i fokus. Genom SpisaBra utgår varje individ från sin näringslära och önskade resultat i livet. ( Ta gärna del av min medverkan i P1 Kampen om din mattallrik)

LCHQ,  Lågkolhydratkost en livsstil för varaktig hälsa. Att sätta upp förbud rekommenderar inte jag. Eftersom hjärnan saknar möjlighet att ta emot ordet INTE, gäller det att introducera en kosthållning som passar för det resultat du önskar av dig och din insats i ditt liv. Gör dina val. Välj vilka källor du tar Proteiner, Kolhydrater & fett ifrån. Diet är kosthållning och ibland när jag tittar på flödet i sociala kanaler så skriver många tex lchf, det känns som lchf har öppnat upp för många fler varianter än jag visste fanns.

LCHQ har inga förbud. Frågor ang vecko-meny förslagen besvaras här. Fokus ligger på proteiner i varje måltid, hur din fördelning ser ut på tallriken beror ju på vem konsumenten är. Vecko-meny förslagen utgår i från 5-6 hg protein / recept genom den beräkningen skapar du alltid mer mat för kommande måltider. En portion beräknar vi på 125 gram protein.

SpisaBra ger dig verktygen du behöver för att skapa hållbara kost & livsstilsvanor.
SpisaBra ”veckans meny”  finns här.

SpisaBra & Lycka till!

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Vattna det du vill ha mer av!

juni 24, 2018

Mias tankar –  Vattna det du vill ha mer av?
Nu kanske du tänker, hur tänker hon nu? Om du har satt frön i en kruka, vattnar du jorden och efter ett tag när rötterna har slagit rot, spirar det upp ur jorden med växtkraft. Gör du likadant med dig själv? Vattnar du det du vill ha mer av.?
– Du kanske vill ha mer energi, tid, sova bättre, gladare familj & många vill gå ner i vikt. Nästan alla jag har pratat med den senaste tiden sitter i ”viktträsket”.

Om du skulle tanka din bil med det du äter idag”. Hur långt skulle bilen komma innan motorstoppet kommer, förmodligen inte så långt som du önskar. Om du går ner i vikt till den önskade siffran, kommer då något annat att lösas per automatik? Om man går ner 10 kg så är man inte i mål, det är ett delmål. Gör livets resa värt att leva, sätt upp delmål dag för dag, vecka för vecka som till slut blir en varaktig livsstil.

Tanka rätt och håll dig mätt. Visst det låter enkelt tänker du kanske just nu när du läser dessa rader. Då vill jag berätta för dig att det är så enkelt att slå ut i full blom, det gör vi alla den dagen vi bestämt oss. Att bestämma sig gör att du blir lugnare inombords, du får mer energi, du får mer tid att lägga på dig själv bla. Om du vill ha mer energi, att hösten ska bli så där härlig som du drömmer om. Kanon börja idag att lägga grunden för kommande höst, med naturlig mat, fylld av vitaminer, antioxidanter & fibrer som gör gott för hälsan. Väntar du till efter semestern har du allt kvar tills dess. Sommaren ger extra timmar brukar jag säga för det är ljusare längre. Nyttja tex morgonens härliga timmar med en långpromenad, matlagning och förbered dig för hösten. Vattna det du vill ha mer av & du Sluta Banta – Börja Leva!

Bli mat & Miljösmart du med!
Friskvårdsprodukt genom  Wellnet, som anställd har din arbetsgivare kanske er friskvårdspeng genom Wellnet
Mellanmål på väg, språngbrädan till konceptet SpisaBra  för varaktig hälsa.

Små små steg, gör de stora hållbara resultaten. Ibland kan det kännas tungt, men tänker du att du inte har tid? Så lovar jag att det har vi alla. Det är ett bra sätt att lura sig själv… Gör inte det sätt fart idag med de små stegen.

SpisaBra & Lycka till!
Finns på telefon; 0706 – 204 206, mail; mia.anemyr@gmail.com

Taggar: , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Enkelt, gott & utan tillsatt socker

juni 17, 2018

Enkelt, gott & utan tillsatt socker. Så enkelt är det att börja skapa en varaktig hälsa & livsstil när du bestämt dig. Mitt bästa tips är att du gör det nu, inte sen och alla som uttryckligen säger jag ska prova. Prova inte livet, lev det.

Mat & miljösmarta tips så här i midsommartider. Gör din planering för familjen. Ta den kontroll som behövs, vänta inte tills efter midsommar och tänk att då ska ”jag” börja. Det har du säkert gjort många år Du är klar med det beteendet nu.

Min uppväxt var en resa som fylldes av alkohol. socker kakor. glass och ta en kaka till. Var jag duktig belönades jag med socker, av alla slag. Jag utvecklade tidigt hur jag kunde få mer socker om jag blev ännu duktigare.  Det var ingen som hade kunskapen att det utvecklade ett sockerberoende hos mig som ledde mig rakt in i fetmans värld.

Sedan många år har jag förmånen att arbeta med kost  & livsstilsplanering. Fokus ligger hos samhället, hur kan vi alla bli goda förebilder till det egna JAGET och genom det påverkas barnen, vår framtid. Ge barnen den hälsa du hade önskat få. Sedan arbetar jag med stort hjärta med egenvård/eftervård av de som går samma väg som jag tog för 24 år sedan, via överviktskirurgi, sockerberoende, smärta som inte syns utanpå men känns.

SpisaBra för alla som ser framgångsvägen i hälsans land. Utan tillsatt socker, husmanskost i mitt liv sedan över 10 år. Att utbilda sig till ett förhållningsätt som smittar positivt är fantastiskt. Unna dig hälsa, lev ditt liv, sluta banta – börja leva.

Är det värt att äta så ät. Jag väljer det jag mår bra av. har inga förbud, får äta allt som handlas hem, dricker ingen alkohol. Saknar inget sådant som gav mig ohälsa. Jag vill bidra till att fler vågar ta sitt liv på största allvar. Utan skam och skuld, små steg ger stora resultat. SpisaBra 1 år och du har lagt grunden till en fantastisk framgångsväg med din familj. Nästa midsommar har du semesterkassan fylld, en hälsa du är kapabel att arbeta dig till, matlådor till jobbet och om 3 månader har du börjat få ordning på ditt Buffébord till middagarna.

SpisaBra medlemskap finns allt som behövs för en varaktig hälsa. Bli mat & Miljösmart du med!
SpisaBra en livsstil. Ingen kur, ingen Quix fix. SpisaBra vägleder alla till sin varaktiga hälsa. 

SpisaBra & Lycka till!
Finns på telefon; 0706 – 204 206, mail; mia.anemyr@gmail.com

Taggar: , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör