Mias tankar

Dolt socker, kostar!

maj 20, 2018

Dolt socker, kostar!
Det kostar hälsa framförallt. Finns som små partiklar överallt. Socker i sig kostar inte många kr/ kg men det bidrar till många kilon Ohälsa. Varje vecka har jag samtal med människor som berättar för mig, ja men Mia jag äter bra. Det är en upplevelsebaserad inställning från många. Då frågar jag vad bra att du äter bra. Kan du berätta för mig vad du äter för något?

Ja, i vår familj äter vi nykelhålsmärkt, vi äter lätt yoggi, lingongrova och sylten vi väljer, står det utan tillsatt socker på. Hur många smörgåsar äter ni / dag? ja det kan vara 3-4 stycken…. okey vad lägger du på, leverpastej tycker jag om. Det är ju bra för det innehåller järn. Vi äter också flingor till yoghurten,. Låt mig få höra vad för sorts flingor ni äter. Havre puffar, med extra fibrer.

Så här låter det ofta, nästan dagligen sitter jag med kunder som vill gå ner i vikt, få lugnare barn, mindre ballongmage, mer ork, mindre stress, mindre värk osv.

Här blir det skittufft för många, men jag har ju lyssnat på Dietisten, som sa att det är bra att äta så här… Ja, så kan det var, det beror ju på. Fokus på varje måltid kan fungera för vissa. Den erfarenhet som finns här säger att fokus på dygnsintaget är avgörande för familjen och livets alla delar över tid. Att göra en hälsoinvestering är ingen diet utan ett sätt att leva livet ut.

Vilket resultat du önskar idag, om 1 år osv, det är ett dagligt åtagande för alla. Oavsett om du är normalviktig och vill få bort det dolda sockret eller om du som jag lever med autoimuna tillstånd i kroppen. Så handlar det om att kartlägga, finna riktningen och göra det användarvänligt för varje individ.

Vill du ta bort socker helt. Så köp endast rena produkter, följ veckomenyerna på SpisaBra, då behöver du bara lägga till veckans övriga måltider.
Vill du äta mindre socker är mitt förslag att du köper naturella mjölkprodukter och smaksätter med bär. Att du gör egen müsli, att du väljer bort smörgås eller att du äter färre. Men ät inte ex  Lingongrova för de innehåller mycket socker. För att det är märkt med Nykelhål innebär det inte att det är utan socker.

Varför alla varför, mitt arbetsätt är att bistå varje individ att finna en varaktig hälsoväg om det är med mindre socker eller att helt utesluta socker/gluten mm det beror helt på vem du är och vart du skall, men framförallt utan din insats kommer du att förmodligen tänka ja ja, jag börjar väl på måndag, så får vi se om det fungerar…. Låt dig inte luras en gång till. Det fungerar utmärkt när du bestämt dig för en varaktig hälsa. Då unnar du dig det och har verktyg för återfallsprevention, den inneboende röstens påverkan, inre & yttre omständigheter. Du har en handlingsplan för dig, inte för någon annan. Du är unik, dina barn är unika. Det vi vet är att socker inte gör något gott – Visst är du beredd att skapa mer hälsa med oss på SpisaBra & bli en god förebild för dig och din omgivning.
Stora delar av livsmedelsindustrin jobbar hårt för ohälsa, SpisaBra jobbar hårt för hälsa!

SpisaBra´s veckomeny vecka 21 finns här. Hälsaonline från 55 kr / månad

Taggar: , , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Är det värt att äta så ät & Njut!

maj 13, 2018

Vilken Diet ska jag äta? Den frågan finns det nästa lika många svar på som antal individer. Och svaret är enkelt, den Diet = Kosthållning som du klarar av att äta dagligen livet ut. Vem är du? Var vill du vara i din hälsa om 1 år, 3 år 5 år osv ?

SpisaBra – hälsaonline!
SpisaBra ger dig stöd och du kan med lätthet följa veckomenyerna.  Ord som diet, tonas ner här för det är förknippat med banta, banta leder nästan 90 % till viktökning. Så Sluta Banta – Börja Leva!
Det är inte hållbart att gå på diet livet ut. Men det är hållbart att äta bra mat livet ut.

En varaktig hälsa & livsstilDet är en kost/diet som hela familjen kan äta, till dina barn kan du lägga till mer kolhydrater i form av frukt, fullkornsris eller fullkornspasta.
Receptbanken och veckomenyerna är skapta på riktiga råvaror som mättar bra, näringstät kost, fyllda med vitaminer, antioxidanter, fibrer och naturliga smaker.

Vad är det som är bortplockat? Begränsat intag av gluten, som bröd, pasta, vitt ris samt socker. Sötman i recepten är från naturliga källor som bär och frukt.

Är det värt att äta så ät & Njut!

Min uppväxt har gett mig fantastiska verktyg. Jag kan inte vara bitter över att det blev som det blev, jag är helt övertygad att alla gör så gott man kan i nuet. Sedan länge är jag tacksam över mitt liv. Att acceptera och leva i nuet är en kunskap värd sin kraft. Mitt sockerberoende & medberoende kunde vi inte ana att det skulle ge mig ett så rikt liv. Mina far & morföräldrar och föräldrar gav mig det genom att visa mig kärlek genom att belöna mig med socker.
Hur visar du kärlek? Mitt barnbarn får kärlek av mig genom god kost, tack vara min uppväxt kan jag ge på andra sätt till alla jag möter i mitt liv. Hur visar du kärlek?

Hur vi har det med genetiken, arv och miljö, det visar sig oftast för sent…. Det är mer vanligt än många anar att barn gör som vi gör, inte som vi säger. Ge barnen en kost de kan orka leka och lära med är att ge kärlek. Kosten på SpisaBra skapar hälsa & hållbara liv, lägger grunden för mer kärlek till folket.

Hälsa är allas ansvar ! Tufft, många jag möter säger du är tuff och rak i din kommunikation. Ja det är jag men fylld av medkärlek, det är ett dagligt arbete att leva i hälsa… Rak, ärlig & fylld av kärlek vill jag motivera samhället att det går att leva gott på hälsans stig.

SpisaBra´s veckomeny vecka 20 finns här. Hälsaonline från 55 kr / månad:

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Proteinpulver för hälsans skull..

maj 6, 2018

Hur ska jag få ihop allt, med färska bär hit och proteinpulver dit. ( Se mer i veckans Röjflik ). Vitamintillskott här och mitt i allt ska det lagas mat. Maten i Recepten ger bra mättnad, glad mage och bättre förutsättningar till varaktig hälsa tack vare att de baseras på naturliga råvaror, och långsamma kolhydrater. Komplettera smidigt veckans övriga måltider genom att lägga till & byta ut efter dina behov.

Gör det inte krångligare än det är. Genom SpisaBra har du allt du behöver, men det viktigaste är att just du ställer dig frågan. Vem är DU och vart är du på väg i ditt liv?
Är du inte intresserad av konceptdelen med veckotänket, så börja smidigt med Receptbanken. Byt ut och lägg till i er familj, små små förändringar kommer att skapa den största hälsan, jag lovar dig det.

Att vara förebild för så fantastiskt många följare är stort. Tänk då på att jag har arbetat med mig själv i så många år och utbildat mig inom både hälsa, beteende och ledarskap….. förutom allt självupplevt jag har med mig i bagaget.

Hälsorevolten i landet är helt underbar, att just du finns här & kanske gör som många andra, investerar i dig och ditt liv med denna tjänst / produkt som är en online produkt för alla. Samarbetar med Wellnet, en av Sveriges största onlineportaler för friskvård för anställda inom bla stat & kommun.

Mias tankar på SpisaBra!
En spark i baken till dig som är redo att bli ditt bästa jag och en god förebild för dig och dina nära och kära. Förändra det du kan, acceptera det du inte kan förändra. Du är ditt liv, lev det!

Taggar: , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Nyhetsbrev – Vad ska jag välja?

april 29, 2018

Att leva SpisaBra med den innebörd det har för mig som grundare till konceptet är att leva ”Buffé alla dagar i veckan”. Det underlättar inte bara mitt liv, utan hela familjens liv, men vilken aha upplevelse jag får när jag pratar med männsikor som vill må bra. Man ser ofta inte hur hela livet påverkar ens val, alla val. – –  Denna vecka har jag arbetat från Cypern, boendet denna gång blev All inclusive med fantastiska smaker och massor av valmöjligheter. (jag brukar ha egen mat med ner) Vi hämtade mat från samma ställe, ändå kan tallrikarna se så olika ut. På min tallrik börjar jag med att lägga grönsaker och fyller på med kyckling, räkor och färsrätter på den andra halvan. Dricker vatten. Efter maten slank det ner en och annan melonbit eller jordgubbe.

Skulle jag ha varit här i mitt tidigare liv, då hade jag gjort som ca 75 % av de övriga gästerna gjorde. Ätit massor, passat på för det finns ju så mycket, tagit lite till tanken. Att välja är för många svårt, men det är inte svårt den dagen du också bestämmer dig. Hur vill du må idag, hur vill du må i morgon osv…. att vakna och veta hur dagen levs, gör under för många, men självklart tar det tid att finna en varaktig livsstil. Många säger också till mig men jag äter ju rätt okey. Om det skulle vara att så många som ”tror att de äter okey” verkligen skulle göra det, då skulle folkhälsoproblemen vara mindre, mindre värk i kroppar, mindra inflammationer i kroppar, mindre fetma, mindre stress, mindre diabets, mindre hjärt & kärlssjukdomar osv. Det skulle vara mer hälsa, helt klart!

Genom SpisaBra har du 2 vägar som medlem, från 55 kr/månad har du allt du behöver, nästan, din motivation och dina hälsodrömmar är din motor. Hoppa rätt in i veckomeny tänket och sätt fart, gör Buffén för veckan på söndag, woka de grönsaker du vill ha, gör kalla röror, förpacka i bra burkar i kylskåpet så håller det många dagar. Du har inte bestämt dig ännu, men är sugen på  att börja äta bra mat, minska sockret och vill börja skruva fram en bättre livsstil i familjen, kanske rent av vill du ta steget att börja planera för 1 dag framåt, då har du Receptbanken med alla kategorier att välja fritt ur. När du sedan är redo för veckoplanering gör du det valet. Ta tanken till dig, mina val  leder mig dit jag vill? är svaret ja, då är du på rätt väg….

Vecka 18  med veckomeny, Dag 1-4
–   Citronkokt torsk med svart ris
–   Pastasallad med pesto & kyckling
–   Afghanska köttbullar i Ratatouille
–   Allt i ett låda med lax och rotsaker
Tillbehören du lägger till, beror på vem du är och vad du har för hälsomål. Testa dig fram till vad du mår bra av?
– I den 5:e fliken i varje veckomeny står det Röj.  Återanvänd. Laga om och frys in till nya måltider, luncher & Mellanmål på väg tänket. Valfritt för alla!

Recepten ger bra mättnad, glad mage och bättre förutsättningar till varaktig hälsa tack vare att de baseras på naturliga råvaror, och långsamma kolhydrater. Komplettera smidigt veckans övriga måltider genom att lägga till & byta ut efter dina behov. Vem är du? & Vart skall du?

Mias tankar på SpisaBra!
En spark i baken till dig som är redo att bli ditt bästa jag och en god förebild för dig och dina nära och kära. Förändra det du kan, acceptera det du inte kan förändra. Du är ditt liv, lev det!

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Socker & livsmedelsindustrin – USA märker

april 25, 2018

Kampen mot socker. Socker är grunden till många av våra livsstilssjukdommar i kombination med bla för mycket stillasittande…..Radioinslag från den 19/4 Kampen mot socker ”Klicka här” 

Ta bort allt på en gång kan för många vara helt omöjligt. men börja dra ner en sak i sänder. Då har varje individ börjat resan mot mer hälsa…

Hur tänker du?

Ta gärna del av Hur SpisaBra stödjer dig ”Klicka här”

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör