Mias tankar

Meningsfull miljö runt middagsbordet

september 16, 2018

Meningsfull miljö runt middagsbordet! Jag vill bidra till en meningsfull gemenskap runt matbordet. Våra barn är vår framtid.

Mitt bästa tips är verkligen att skapa en menigsfull tillvaro och miljö runt middagsbordet. Närvaro och att alla i familjen äter tillsammans. Att äta tillsammans skapar en vi känsla och ett bra socialt sätt att både lyssna och bli lyssnad på.

Men hur ska man hinnna? Den ständiga jakten på tid. Då agendan är fylld med möten, övertid, idrottsaktiviteter mm.
Lösningen är Planering, den är A-O. Sätt av lite tid tex på söndagar, och om man inte lagar hela veckans 4 middagar kan man laga för 2 dagar. Stress kommer ofta av brist på inspiration och planering. Det är då väldigt lätt att akut bli hungrig och kanske ta en macka eller 2.

Fokus bör ligga på mindfulleating. Sätt av tid för planering, inhandling och tid att äta middag tillsammans. Genom god planering skapas mindre fallgropar i kostvalen.

Är du medlem redan på SpisaBra har du alltid tillgång till 3 veckans-menyer. Genom att alltid ha tillgång till nästkommande vecka kan man planera väl. Den viktigaste planeringen är tillsammans, skapar mindre stress, gör vi rätt ofta genom planering. Printa ut inhandlingslisan för alla veckor, gå igenom vad som finns hemma och vad som behöver kompletteras. Var matsmart vid handlingen så skapar du ännu mer hälsa. Storhandla är att rekommendera. Eller att låta någon annan handla.

Jag vill bidra till meningsfull gemenskap runt matbordet. Våra barn är vår framtid. Man behöver inte förändra hela världen på samma dag, men börja ge mer av det som skapar hälsa och mindre av det som skapar ohälsa runt matbordet. Våga testa, för kunde jag få min familj med på hälsovägen lovar jag att du med kan.

  • Vill du äta naturligt för din hälsa?
  • Vill du skapa hållbara matvanor?
  • Vill du värna om miljön?
  • Vill du spara tid och pengar?

Nya sprakande veckomenyer finns färdiga på SpisaBra 
https://spisabra.se/veckans-meny/

Kost & Livsstilsexpert
/ Mia Ånemyr på miaanemyr.se Om SpisaBra 

Taggar: , , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Bästföre datum & Sista säljdatum

september 9, 2018

Hej alla. Hållbarheten på våra livsmedel. Vad är det som gäller? Kan man använda matvaror som har datum idag? Ja det kan du göra. För det är sista säljdag, inte sista ät dag.

Bästföredatum:
Genom att du luktar & smakar på det du har i dina skåp kommer du genast att inse hur mycket du kan använda som du idag kanske kastar bort helt i onödan. Tillhör du dem som stirrar på datum så har du mycket att vinna här. Laga om, laga soppor.

Sista säljdag, förbrukningsdag:
Har du inte tittat på min medverkan i TV4 så tycker jag du ska börja där, du kommer helt enkelt lättare få insikt i hela konceptet SpisaBra. Den 23/7-2015, gud vad åren går fort. Men då pratade jag planering & matsvinnsinspiration i TV4
Här finns hela programmet
Börja våga lukta,smaka så kommer du se vilka mängder mat du kan använda dig av.

Recepten är fyllda med naturliga ingredienser och enkla att laga. Receptbanken är sorterade efter typ av rätt och tema.

Vill du skapa hållbara matvanor?
SpisaBra är för dig som vill bli matsmart – det vill säga skapa matvanor som är hållbara för både hälsa och miljö.

Vill du värna om miljön?
Genom att planera din veckomat, handla efter säsong och alltid använda all mat minskar du matsvinnet och sparar på miljön.

SpisaBra ”veckans meny”  finns här.
Kost & Livsstilsexpert
/ Mia Ånemyr på miaanemyr.se Om SpisaBra 

Taggar: , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Skördefest

september 2, 2018

Skördefest på SpisaBra!

På många orter i landet finns det möjlighet att handla riktigt bra närodlade grönsaker, frukter och bär. Om du inte redan gör det så skulle jag rekommendera dig att göra det. Till er som har barn, så tipsar jag om att ni inkluderar dem i framför allt tillagningen av måltiderna med det som inhandlats tillsammans.

Barn och barnbarn runt bordet varje vecka. Och barnbarnet äter allt som lagas utan att ifrågasätta. Vi har lärt oss tillsammans vad man kan göra av allt som går att skörda. Chips på äpplen, mos av blomkål, rostad potatis, ris av blomkål, lasagneplattor av aubergine, pasta av Zucchini. Helt naturliga smaksättare i båda maten och barnen & vår framtid.
Veckans- menyförslag på SpisaBra bjuder till många smakvariationer från härliga råvaror.

Invanda mönster tar minst 21 dagar att bryta. Visst är det bra att SpisaBra alltid har 3 veckors-menyer färdiga att följa för att underlätta allas liv!

SpisaBra Online friskvårdstjänst i samarbete med bla Wellnet
SpisaBra ”veckans meny”  finns här.
Kost & Livsstilsexpert
/ Mia Ånemyr på miaanemyr.se Om SpisaBra 

Taggar: , , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Ekonomi, planering & förvaring

augusti 26, 2018

Ekonomi, planering & förvaring, 3 ord som det går att jaga sig död på. Men det slipper vi alla som lever SpisaBra år ut och år in. Det är rätt vanligt så här i början av hösten att känslan är fattig, hur ska jagt hinna och varför gjorde jag inte något mer vettigt i somras. Så här låter det hos många av mina klienter. Misslyckad är känslan. Ingen är misslyckad, det handlar mer om att den rätta vägen inte infunnit sig ännu. Det kan vara yttre & innre saker som påverkar resultaten. Den som kan förändra är individen.

Du får mina bästa tips på:

  • Ekonomi: Gör budget, hur mycket får maten kosta? det ska ju vara mat hela månaden. Storhandla, sätt på dig glasögonen när du går in i affären & fokusera på bästa kvalitet till lägsta pris. Storhandla för varje vecka eller för 14 dagar. Gör budget för hela året. Skaffa ett matkonto för  för hela året. Smart så in i Norden. Inhandlingslistan ingår i medlemskapet.
  • Planering: När planeras veckans kost ?, för hur många munnar ska maten lagas, ska ni även laga matlådor, komplettera då inhandlingslistan. Genom att laga mat för alla vardagar på söndag, så sparas mycket av allt. Lever man i familj med barn så kan man ju dela på ”ansvaret” den ena tar barnen och den andra lagar maten för veckans middagar.
  • Förvarning: Att laga veckans buffé på söndag, skapar lugn och ro i familjen, förvaringen kan vara allt från att faktiskt lägga klart på tallrikar eller förvaring med lock. Jag använder många bra stora burkar med tätslutande lock. Stora fat med sallader och lägger upp som en buffé som alla sedan äter av från söndag till torsdag. På torsdag tas kvarvarande mat om hand. Lagas till mellanmål, mindre måltider alternativt förpackas / förvaras. Förvaring för en hel dag finns i detalj under fliken röj för medlemmar. Planeringstips för varaktig hälsa. För perioden 27/8-2/9 kommer du finna dem

Ta steget! Till ett hållbart & hälsosamt liv med SpisaBra.

SpisaBra Online friskvårdstjänst i samarbete med bla Wellnet
SpisaBra ”veckans meny”  finns här.
Kost & Livsstilsexpert
/ Mia Ånemyr på miaanemyr.se Om SpisaBra 

Taggar: , ,

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör

Fel väg, min väg & rätt väg

augusti 19, 2018

Fantastiskt kul med all fin feedback från er medlemmar på SpisaBra. Denna vecka har det varit många samtal om ”Bilmärken”. Mat är ju inget annat än vårt bränsle. Helt klart äter många obalanserat, blir trötta på eftermiddagen, hinner inte med det ni vill. Det är ju här SpisaBra är så bra. Allt ingår för att lyckas äta bra mat, utan tillsatser, fritt från vete om du vill, smaksatt med naturlig sötma. Du missade väl inte studien som kom i fredags, det är viktigt med kolhydrater, men gör kloka val i måttlig mängd.
Vilken diet är det? medelhavskost med inslag av LCHQ. Diet är varaktig hälsa. Du väljer vilka källor du tar kolhydrater och fett ifrån. Det beror ju på vem du är och vilka val du gör.

Det här med bilar är ju fantastiskt. Så gott som alla lämnar dem på besiktning varje år, tankar med rätt bränsle, sällan någon tankar bilen med fel bensin. Men hur är det möjligt att så många missar att tanka sig själv med bra bränsle?

Mat & Miljösmart koncept från Mia´s perspektiv är ansvar, att du kommer igång med det du behöver idag. Att du börjar se ditt egenvärde. Att du ser möjligheter istället för hinder. Gör det inte svårare än det är.

Behöver du inte tänka på din ekonomi så kör du bara på, handlar efter inköpslistorna och äter vecka för vecka. Lägger på helgens måltider när du handlar. Lever vidare och mår gott.
Behöver du en mer varaktig hälsa med livets alla delar, Öppnar du upp Röjdelen och börjar där.

Jag har lagat veckans mat i över 20 år till hela familjen på söndagar.Tveka inte, börja idag. Snart är semestern slut och du skall få ihop, vardagen, arbetet, studier, fotbollsträningar, resor, möten och egen tid. Planering A-O för varaktig hälsa
Sluta banta – Börja Leva! 

Mia Ånemyr

Matkreatör, Författare
& Hälsoinspiratör